Domů

Vražda sexem podle Trutnováků z Ďyvadla Neklid

Komedie se odehrává jako příběh lékařky Nikol, která dovolila manželovi Berniemu rok nepracovat, aby se pokusil naplnit umělecké ambice. Jenže on zatím namaloval jen svůj autoportrét. Děj nabírá na obrátkách ve chvíli, kdy za ním nečekaně přijde prostitutka Angie, s kterou byl kdysi vlastní ženě nevěrný. K tomu všemu ještě po domě pobíhá popletená teta Dot.V hlavních rolích dominují Miloslav Bernhard jako Bernie a Eva Pavelková jako cynická Nicol. „Bylo hodně těžké se roli naučit. Postava Bernieho je náročná a těžká, musí stále měnit chování. Je to vlastně bohém, který má všechno na háku, ale na druhou stranu dokáže být z určitých věcí až hysterický. Ale jsem se sebou spokojený, stejně tak i s celou premiérou,“ naznačil Bernhard.Role prostitutky se zhostila Helena Hardikerová a stařičkou tetu si zahrála Zina Rýgrová. „Po květnové premiéře jsme sklidili od diváků uznání. Potěší to, ale ohlasy publika se moc neřídím. Spíš dám sám na sebe, a to bývám k sobě hodně kritický. Musím ale přiznat, že i já byl z premiéry hodně nadšený,“ tvrdí režisér Petr Vanžura. Dvouletá práce na přípravě hry tím ale pro trutnovské amatérské divadlo rozhodně neskončila. Podobně jako u profesionálních scén se dají předpokládat i po premiéře ve hře drobné změny či úpravy. „Ještě jsme nedosáhli všeho. Víme, ale co příběhem chceme říct a ještě na tom zapracujeme. To se týká především obou hlavních postav,“ říká režisér. „Nic zásadního ale měnit nebudeme. Čeká nás ještě asi deset až patnáct zkoušek, abych já byl spokojený.“ Kdo navíc zná ochotníky z Neklidu z předchozích her, uzná, že jejich umělecké výkony jsou s každou další hrou lepší a lepší. „Až mi při premiéře kápla slza, jak herci představení dobře prodali. Snad nejvíc jsem ale nadšený z Míry Bernarda. Dělat s ním, to je radost. Je to tvořivá spolupráce,“ chválí režisér. Vražda sexem je v pořadí pátou komedií, kterou zdejší amatérský spolek zařadil do svého repertoáru. Autorem ale tentokrát není scénárista Petr Vanžura, jako u předchozích čtyř inscenací, ale anglická dramatička Joan Shirley. „Když jsem se po roční pauze k trutnovskému Ďyvadlu Neklid vrátil, měli už hru vybranou. Měli už i role rozdělené. Neřešil jsem to a začal se scénářem pracovat,“ vysvětluje Vanžura. Jenže. Uvést komedii, jejíž děj se původně odehrává ve staré dobré Anglii na počátku uvolněných šedesátých let 20. století, znamenalo spoustu práce. Hned zkraje například se scénářem. „Nelíbil se mi dodaný překlad z angličtiny. Musel jsem si ho sám přepsat do běžné češtiny,“ říká režisér Vanžura. U vlastních divadelních her byl zvyklý se řídit svými nápady. Nyní se musel ubírat jiným směrem. „Když píšu hry, mám jasnou představu, čím postavy budou procházet. U Vraždy sexem jsem to ale teprve hledal. Přitom jsem ale objevil řadu možností, jak s herci pracovat. Bylo to prostě něco jiného, ale mělo to pro mě osobně obrovský přínos,“ tvrdí. Důležité bylo vytvořit scénu a po domluvě s herci vybrat vhodné kostýmy, aby se divák rychle orientoval v postavách a dobře vnímal místo děje. „S hudbou nám pomohli muzikanti Tomáš Katschner, Vítek Beneš a Bára Kulichová, taky náš zvukař na tom udělal kus práce. Ze spolupráce s nimi jsem rovněž nadšený,“ přiznává režisér. Trutnovští ochotníci chtějí hru na podzim zařadit do svého běžného repertoáru. Podle možností ji sehrají v místech, kde už si v minulosti vytvořili dobré jméno. „S našimi předchozími hrami máme objeto asi čtyřicet štací. Vraždu sexem bychom ale mohli hrát tak maximálně na třetině míst, protože je náročná na velikost scény. Na podzim ale chceme hrát v Uffu,“ slibuje. PŘEDCHOZÍ HRY ĎYVADLA NEKLIDTASEMNICE NA KRAJI TĚSTAPrvní hra souboru, parodie na seriál Nemocnice na kraji města. Postavy zažívají odlišné příběhy na přelomu roku 1989, aby je revoluce „navždy uklidila na smetiště dějin“. Teprve po Tasemnici se v televizi objevilo pokračování seriálu. OBRAZ NA SEKERUKonverzační komedie plná nečekaných zvratů a překvapení z anglického města ve 30. letech. Dva manželské páry, bydlící v sousedství, tráví klidný a zdánlivě spokojený život návštěvami, tlacháním a bridgem. Než přijde tajemný dar. ULICE BASTARDŮHořká, až černá komedie z prostředí amerického velkoměsta 50. let. Vysoce postavený úředník a soukromý psychiatr by se zřejmě nikdy nepotkali. Oba jsou cyničtí, bezohlední, oba si jdou nekompromisně za svým cílem. PRASE V KUFRUSpolečenské drama s komediálními prvky o kolektivu zahrádkářů, kde přes navenek působící úžasné kolektivní pocity a sounáležitost vítězí nechutnosti jako zbabělost, frustrace, xenofobie a nakonec to nejhorší - závist. Pavel Cajthamlpavel@trutnovinky.czFoto: Miloš Šálek 

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek