Domů

Správnou okružní křižovatkou by se nemělo jezdit rychleji než třicítkou

Modernizace křižovatky u Junioru skončila před několika dny. Přechody jsou nyní blíž k jejímu středu.Kruhová křižovatka u Junioru je nově opravená. Motoristé se ale ptají, proč se přechody pro chodce přesunuly blíž do křižovatky?Hlavním cílem rekonstrukce bylo zvýšit bezpečnost chodců, zklidnit provoz, aby byl plynulejší, a zvýšit kapacitu křižovatky. Zásadním limitem pro práci projektanta byl požadavek Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na zachování vnějšího tvaru křižovatky. To výrazně ovlivnilo možnosti pro nové řešení přechodů pro chodce, které byly v původním uspořádání velice nebezpečné. Zejména pak přechod přes připojovací pruh při výjezdu z okružní křižovatky směrem do centra k ulici Na Struze. Původní přechody byly dlouhé i patnáct metrů, což je zhruba dvojnásobek přípustné délky podle stávajících norem.Zvolené řešení bylo tedy jediné možné?Projektantovi nezbylo než realizovat přechody přes směrovací ostrůvky, které však mají potřebnou šířku pouze u okružního jízdního pásu křižovatky. Bez limitujícího požadavku ŘSD by bylo možné vytvořit dělící pruhy a přechody odsadit dále od křižovatky. Za optimální vzdálenost považuji šestnáct až sedmnáct metrů. Ta totiž umožňuje mezi okružním pásem a přechodem zastavit jednomu kamionu nebo třem osobním vozidlům. S větší vzdáleností od okružní křižovatky vzrůstá nehodovost u přechodů.Dopravní inženýr Policie České republiky Václav Javůrek. Nezpomalí ale v takovém případě chodci provoz?Vzhledem k intenzitě chodců používajících tamní přechody se neobávám významného vlivu na plynulost provozu křižovatky. Musím dodat, že z důvodu již zmíněného požadavku ŘSD nebylo bohužel možné vést přes směrovací ostrůvek přechod před učilištěm a restaurací Junior. Tento přechod zůstane vhledem k jeho vedení přes připojovací pruh i nadále nebezpečný. Tuto část křižovatky by bylo vhodné přepracovat tak, že dojde k přímému připojení spojovací větve, tzv. bypassu do průběžného pruhu, nebo bude bypass zrušen. Nedávno byla provedena dočasná úprava kruháku u Alberta. Už jste naznačil, že by mělo dojít k jeho modernizaci. Co by se zásadně změnilo?Úpravu považujeme jen za provizorní řešení provozu u nebezpečného přechodu pro chodce. Byla provedena na základě našeho požadavku, i když my jsme navrhovali zřízení provizorních obrub, nikoliv umístění sloupků nebo příčných prahů. Přestože se ŘSD k rekonstrukci ani změně křižovatky zatím nechystá, považuji ji za velmi potřebnou. Okružní křižovatka má řadu nedostatků. Největším je porušení základní zásady - zamezení přímého nebo téměř přímého průjezdu ve směru z Krkonošské ulice do Žižkovy. Poměr šířky okružního jízdního pásu a šířky dlážděného prstence nemá doporučovanou hodnotu 2:1. Křižovatka nemá vybudovány směrovací ostrůvky, což negativně ovlivňuje rychlost vozidel na okružním jízdním pásu, čímž se zhoršuje celková plynulost provozu a kapacita okružní křižovatky. Správnou okružní křižovatkou by nemělo být možné bez výrazného omezení komfortu jízdy projet vyšší rychlostí než třicítkou. Čím je přechod k tamní škole nebezpečný?Velice závažnou závadou je vedení přechodu v Krkonošské ulici přes připojovací pruh. Navíc je na přechod nedostatečný rozhled z bypassu. Řešením by bylo posunout přechod blíže k okružnímu jízdnímu pásu křižovatky a vést ho přes doplněné směrovací ostrůvky. Pak by bylo možné zpětně obnovit provoz v připojovacím pruhu. Za zvážení také stojí, zda je vůbec bypass u této křižovatky nutný a zda by více nepomohlo dopravě jeho zrušení a vybudování další větve pro obsluhu Základní školy V Domcích a domů v jejím okolí. I další kruháky mají problémy s tím, že se dají v určitých místech projet téměř rovně, tedy rychle, např. u Lidlu, když se jede z Poříčí. Nechce to i zde změnu?Ano, tímto nedostatkem trpí i další okružní křižovatky, například v Horské ulici u Billy, při jízdě ve směru od Horního Starého Města k autobusovému nádraží. Rychlý průjezd umožňuje také okružní křižovatka u kina při jízdě z ulice Na Struze do Polské. Nebo průjezd z Polské k vlakovému nádraží. Obávám se však, že kvůli vysokým finančním nákladům, případně vzhledem k prostorovým omezením, bude problematické provést celkovou změnu těchto křižovatek. Kruhák u kina je navíc velmi často „ucpaný“. Motoristé se domnívají, že je příliš malý. Existuje návod, jak tam situaci zlepšit?Okružní křižovatky u kina i křižovatka u Lidlu mají být podle informací z ŘSD příští rok rekonstruovány. Lepší plynulosti lze docílit zpomalením nežádoucích rychlých průjezdů. Logicky totiž při pomalejší jízdě budou řidiči na vjezdu do křižovatky ochotni vjíždět do menších mezer mezi jedoucími auty. Zpomalení nastane v případě rozšíření dlážděného prstence a výstavby směrovacích ostrůvků. Navíc lze použít výstavbu srpovitých krajnic, které omezí rychlost průjezdu osobního vozidla, ale nezhorší průjezd pro nákladní vozidla a autobusy. Tak jak to funguje u základní školy kpt. Jaroše (U letadla), na křižovatce ulic Na Struze a Maxima Gorkého. Pokud řidiči pojedou křižovatkou pomaleji, bude také možné lépe reagovat na jejich znamení směrovým světlem. Jejich nepoužívání při výjezdu z okružní křižovatky je velice časté, což rovněž nepřispívá k plynulosti provozu a týká se to i znamení dávané cyklisty. Často je ucpaná klasická křižovatka na Pražské. Proč není kruhák právě tam?Tuto křižovatku považuji za jednu z nejproblematičtějších v Trutnově. Její provedení je problematické nejen pro výjezd z vedlejších komunikací, ale také nezohledňuje pohyb chodců. Již na ni byla vypracována studie, potvrzující možnost vybudování okružní křižovatky. Vzhledem k tomu, že jde o silnici I. třídy, bylo by nutné přimět k výstavbě okružní křižovatky ŘSD. To však odmítá provádět i výstavbu pouhých dělících ostrůvků na přechodech pro chodce, které tak musí realizovat město samo. Existuje místo v Trutnově či okolí, kde by podle vás bylo vhodné nahradit klasické křižovatky kruhovými?Za zvážení by stálo vybudování okružní křižovatky v Poříčí u elektrárny, tedy u připojení silnice do Petříkovic. Měla by výrazný zklidňující efekt na vjezdu do této městské části. V budoucnu by mohly být vybudovány okružní křižovatky na obou připojeních sídliště Smeťák. U konce sídliště by touto křižovatkou bylo připojeno plánované alternativní připojení městské části Kryblice. Výstavba okružní křižovatky u hotelu Patria je podmíněna vyřešením kolon vznikajících v dopravních špičkách na Polské a Náchodské. Ty by mohlo zmírnit převedení tranzitní dopravy na plánovanou dálnici, zmíněnou výstavbou alternativní komunikace na Kryblici, a zejména propojením Poříčí a Horního Starého Města přes Nové Dvory, které by však s ohledem na charakter zástavby v Nových Dvorech sloužilo jen pro osobní auta a autobusy MHD. Na místních komunikacích by byla vhodná okružní křižovatka v Novodvorské ulici u zdravotnické školy. Bohužel nelze z prostorových důvodů vytvořit okružní křižovatku na Úpském nábřeží u připojení ulice Novodvorská a pěšího mostu k ekonomické škole. Pavel Cajthamlpavel@trutnovinky.cz

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek