Domů

„Šebci“ připomenuli osobnost a zmizení prokletého básníka

Právě tato báseň ze sbírky Dívej se do tmy, je tak barevná, jako kdyby předznamenávala osud a konec tohoto barda, který svůj život střídavě prožil za zdmi psychiatrických léčeben a ve volném prostoru „svobody“, kde vzniklo ojedinělé, svou formou i obsahem originální nejen básnické, ale i výtvarné dílo. V této souvislosti trutnovská Galerie Draka, surrealistická skupina a hlavní organizátorka Eva Hrubá uspořádaly v pátek a v sobotu velkou výstavu surrealistů Karel Šebek žije v Galerii Morzin ve Vrchlabí a menší, vzpomínkovou expozici, Zítra je nikdy aneb Třikrát Jilemnice v Galerii V Kotelně společenského domu Jilm v Jilemnici. „Prvním impulsem k uspořádání těchto výstav byla expozice v Galerii Draka v Trutnově věnovaná Karlu Šebkovi, která se jmenovala Píšu, tedy jsem. Od té doby začala zrát myšlenka uspořádat výstavu větší a dát prostor pro společné setkání a probrání teorie, proč Šebek zmizel,“ řekla v Morzinu Hrubá. To už si účastníci na tváře nasazovali masky s portrétem Karla Šebka, procházeli výstavním prostorem, kde zkoumali vystavené exponáty, a pak se nechali hromadně vyfotit na schodech vedoucích k půdě galerie. Na vrchlabské výstavě jsou koláže a kresby Karla Šebka, potom interpretace a reakce na dílo, osobnost a osud básníka členů surrealistické skupiny, to vše doplněno krásnými a překvapivými fotografie Šebka, které zapůjčil František Provazník. „Šebek byl bytostně spjatý se surrealisty a jejich aktivitami v tehdejším Československu. Rozhodli jsme se konfrontovat Karla Šebka s dnešní skutečností. Vzali jsme tedy jednu jeho koláž, pokusili jsme se ji interpretovat dnešním pohledem, myslet při tom na její obsah i na Karla. Celou výstavu jsme pojali jako surrealistickou hru a experimentaci,“ vysvětlil básník František Dryje. Významným hostem dvoudenního setkání byl český básník Petr Král, který žil dlouhá léta v Paříži. Součástí vernisáže bylo také unikátní vystoupení ponorné kapely Punkva, která připravila hudební pásmo na Šebkovy básně vytvořené pouze pro tuto příležitost. Na druhý den se průzkumná šebkovská výprava vydala do Jilemnice. V Galerii V Kotelně byly vystaveny originální koláže Karla Šebka, dopisy a rozmanité dokumenty, to vše doplněné krátkým filmovým dokumentem o této osobnosti - Poslední fext. O tom, jak se seznámil se Šebkem, promluvil surrealista, malíř, hermetik a jediný současný čestný člen sdružení Trutnov – město draka Martin Stejskal. „Bylo to v době, kdy Karel psal delší báseň, která se jmenuje Třikrát Jilemnice. Několikrát jsme pak jeli se zde přítomným básníkem Petrem Králem za Karlem do Jilemnice,“ zapátral v paměti Stejskal. Jednou z klíčových postav v Šebkově životě byla doktorka Eva Válková z Psychiatrické léčebny v Dobřanech, která s básníkem společně tvořila. Ta byla rovněž v Jilemnici přítomná. „Karel by si velice považoval svých výstav, a že mu věnujeme takovou pozornost. Svoje básně chrlil, stejně jako koláže. Bohužel většina z nich se poztrácela, protože on také neustále ztrácel svoje věci a bohužel se nakonec ztratil i on sám,“ konstatovala Válková. Nečekaná surrealistická vsuvka, která se nedá dopředu připravit, doprovodila čtení Šebkových básní publicistou a básníkem Jaromírem Typltem. Zatímco předčítal klíčové texty jilemnického barda, z druhé strany místnosti na to hlasitě a dadaisticky reagoval poněkud ovíněný souputník Karla Šebka. Vystoupení se pak stalo nečekaným divadlem a oživením jilemnické vernisáže k pobavení přítomného publika. Expozici V Kotelně ještě doplňují ve vstupním prostoru Jilmu historické fotografie Jilemnice z dob, kdy v ní Karel Šebek žil. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Hynek Šnajdar, Michal Bořke  

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek