Domů

Pes hledal zbraň a stan rozbalili chemici, děti přičichly k armádě

Na chodbách školy bylo neobyčejně živo, děti přecházely sem a tam, vyměňovaly si nahlas svoje zážitky a mísily se s muži v uniformách. Armáda na několik hodin „obsadila“ toto vzdělávací zařízení a představila, jak vojsko funguje, co dělá, jak řeší krizové situace, kde působí… To bylo doplněno praktickými ukázkami, které si mohli školáci sami vyzkoušet. „Každý měsíc vojáci zajíždějí do dvou škol a seznamují školáky s funkcí a úkoly české armády. Je to rozdělené na tři bloky a všechny děti se na jednotlivých stanovištích vystřídají. Už loni, když armáda stavěla most v Africe, jsme se v této souvislosti zúčastnili výtvarné soutěže. Obrázek jedné naší žákyně byl vybrán a ozdobil desku mostu. Tím vznikly kontakty s armádou a byl nám v červnu nabídnut tento projekt,“ vysvětlila ředitelka školy Jitka Libřická. Patrně největší ohlas u žáků měl pes, který je vycvičen na vyhledávání výbušnin a zbraní. Čtyři děti si sedly za sebou na židle a pod sedačkou měly kufřík. Psovod přivedl německého ovčáka, který obešel všechny židle a důkladně očichal kufříky. Záhy jeden označil a ukázalo se, že je v něm ukrytá pistole. „Pes se cvičí nejen prostřednictvím nábojů či zbraní, ale také pomocí vzorkovnice obsahující šestadvacet látek, které musí znát, jako například semtex nebo trinitrotoluen,“ vysvětlil četař Roman Bartončík. Školáci byli také podrobně seznámeni s vojenskými misemi v Afghánistánu či na Balkáně, s provozem polních nemocnic a podobně. Prakticky si vyzkoušeli protichemickou ochranu a zdravovědu. Seznámeni byli rovněž s tím, co dokážou zbraně hromadného ničení, nebo co dělat, když dojde k úniku chemických látek.   „Připravili jsme to tak, aby populární a hravou formou se děti na druhém stupni dozvěděly co nejvíce o armádě, že je třeba republiku chránit, aby o tom přemýšleli. Děláme to interaktivně formou soutěže, abychom do dění zapojili co nejvíce žáků, kteří tak získají co nejvíce důležitých informací,“ uvedl Michal Abrhám z tiskového oddělení ministerstva obrany. Podstatou dnešního dopoledne bylo děti prakticky připravit na situace, s nimiž se mohou v životě setkat. „Naučí se, jak přivolat první pomoc, ošetřit poranění, zlomeniny nebo krvácení. Vysvětleno jim bude nebezpečí chemických havárií a zbraní, jak se zachovat při živelních pohromách,“ shrnula cíle projektová manažerka ministerstva obrany Daniela Hölzelová. Školáci dnes zažili dobrodružnou výuku, která je bavila. „Bylo to skvělé. Myslím, že to každého bavilo. Mě hlavně pes vyhledávající výbušniny,“ prozradil žák Petr, jeden z účastníků armádního projektu. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz  

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek