Domů

Koalice současného vedení s TOPkou by vyžadovala disciplínu

Oba tyto fenomény ovlivnily i výsledek voleb v Trutnově. Vítězství sice obhájila ODS a do zastupitelstva se dostaly i všechny ostatní strany přítomné již v minulém funkčním období. Zásadní změna však spočívá v kombinaci nevypadnutí žádného z dosavadních subjektů a naopak rozšíření počtu úspěšných subjektů o další dva. Navíc oba se zařadily svými výsledky do horní poloviny pomyslného žebříčku a jejich zisky tedy nejsou zanedbatelné. V praxi se tento výsledek projevil snížením jak relativního zisku, tak absolutních počtů mandátů všech stávajících stran ve srovnání s minulými volbami, kromě TOP09, která na mandáty zůstala na svém a v procentech velmi mírně posílila (viz tabulka níže). Pro stávající radniční koalici mělo oslabení vlivem vstupu nových subjektů do zastupitelstva dopad v podobě ztráty většiny, když zisk mandátů spadl koaličním stranám z 22 na 16 (kvorum je 17). Vstup dvou nových stran ale nepotěšil ani dosavadní opozici, protože i jí snížily ANO2011 a Žít v Trutnově zisky a sílu v zastupitelstvu.Tabulka č. 1: Porovnání počtu mandátů volby 2010 vs. volby 2014 (řazeno dle výsledku z roku 2014) Změny ve trutnovském stranickém systému lze demonstrovat i na porovnání velikostí nejsilnějšího a nejslabšího subjektu (z těch, které se dostaly do zastupitelstva).Tabulka č. 2 rozdíl v zisku mezi nejsilnější a nejslabší stranou v zastupitelstvu: Ztráta většiny stávající radniční koalice a rozšíření počtu subjektů, které vstoupily do zastupitelstva, znamená, že koaliční vyjednávání mají mnohem více otevřených možností. Pokud by koalice ODS-SPT-VPM obhájila většinu, s velkou pravděpodobností by došlo k pokračování této spolupráce. Nyní však musí koalice, chce-li pokračovat ve většinovém vládnutí, hledat partnera.Vzhledem k menší míře ideologizace komunální politiky (na rozdíl od politiky centrální) je ve hře více možností. Jako málo pravděpodobné se však zdá, že by do koalice byla přizvána KSČM. Oboustranně by se jako příliš reálné zřejmě nejevilo ani spojenectví stávající rady se zelenými a piráty uskupenými v hnutí Žít v Trutnově. Zůstávají tedy možnosti s ANO2011, ČSSD či TOP09. Zde může sehrát roli postoj celostátní ODS k hnutí ANO2011, když tyto dvě strany dnes aktuálně stojí na celostátní úrovni proti sobě. A nemám teď ani tak na mysli jejich formální příslušnost do koaličního (ANO2011) vs. opozičního (ODS) tábora v Poslanecké sněmovně (to by platilo i pro ČSSD), ale spíše rétorické vymezování se ODS vůči ANO2011 a Andreji Babišovi, či obecně vůči novým politickým subjektům. Z tohoto pohledu je pro ODS možná mnohem přijatelnějším partnerem ČSSD. Na druhou stranu máme z České republiky jak z celostátní tak i z komunální úrovně řadu příkladů, kdy předvolební rétorika a povolební realita se ukázaly jako dvě zcela odlišné a v podstatě nesouvisející věci.Ve hře je i případné přizvání TOP09 do rady by se koalice opírala o sílu čítající jen o 1 hlas více, než činí nadpoloviční většina (18). Vzhledem k zákonnému požadavku přijímat usnesení nikoli většinou z přítomných (jako u většiny hlasování v Poslanecké sněmově), ale většinou všech zastupitelů, by tato těsná většina vyžadovala absolutní disciplínu jak v docházce, tak v názorové jednotě koaličních zastupitelů.Menšina doposud vládnoucí radniční koalice samozřejmě otevírá i možnost ustavení rady ze subjektů doposud opozičních nebo stojících mimo zastupitelstvo. Tato spíše teoretická možnost by však čelila dvěma překážkám: nejtěsnější možné většině a různorodosti takového uskupení, což by pro mnohé dotčené subjekty bylo překážkou pro účast na tomto projektu. Jako reálné se tedy jeví rozšíření stávající koalice.Petr Justpolitolog a vysokoškolský pedagog

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek