Žádost o nahlédnutí do spisu, kopie spisu dle správního řádu
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o nahlédnutí do spisu, kopie spisu dle správního řádu
4. Základní informace k životní situaci
V případě, že je s Vámi ze strany Městského úřadu Trutnov vedeno jakékoliv správní řízení, máte, jako účastníci řízení, právo nahlížet do spisu a pořizovat si kopii spisu.
Právo pořizování kopie spisu je spojeno s nahlížením do spisu, což v praxi znamená, že účastník nebo jeho zmocněnec se dostaví před správní orgán a poté, co se seznámí se spisem, mu bude pořízena kopie spisu nebo jeho části.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Právo nahlížet do spisu a pořizovat si kopii spisu mají:
- účastníci správního řízení a jejich zástupci,
- jiné osoby, prokáží-li právní zájem nebo jiný vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Do spisu je možné nahlížet pouze za přítomnosti úředníka.
O nahlížení do spisu se sepisuje protokol, ve kterém se uvede identifikace žadatele o nahlédnutí do správního spisu a jeho postavení v rámci řízení nebo právní zájem či jiný vážný důvod (dle § 38 odst. 2 správního řádu). Žádá-li ten, kdo do spisu nahlíží kopie jeho částí, vyznačí se v protokolu, které listiny mu byly v kopiích vydány a zda byl zaplacen správní poplatek. Protokol podepíše pracovník, který záznam učinil a dále i ten, kdo do spisu nahlížel.
Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny jeho části, které obsahují utajované informace nebo skutečnosti, na něž se vztahuje zákonem uložená nebo uznaná povinnost mlčenlivosti; to neplatí o částech spisu, jimiž byl nebo bude prováděn důkaz, do takových částí spisu však může nahlížet pouze účastník řízení nebo jeho zástupce za předpokladu, že jsou předem seznámeni s následky porušení povinnosti mlčenlivosti o těchto skutečnostech a o poučení je sepsán protokol, který podepíší. Z těchto částí spisu nelze činit výpisy a pořizovat kopie.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žádost o nahlédnutí do spisu lze učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.
Jak postupovat, pokud chcete toto své právo uplatnit?
A. Jako účastník řízení či jeho zmocněnec:
1) oslovte úředníka, který řízení vede s tím, že chcete nahlédnout do spisu, případně též pořídit kopii spisu, pokud není úředník na pracovišti, oslovte vedoucího oddělení, který Vám sdělí, kdo jej zastupuje,
2) dohodněte si vzájemně vyhovující termín,
3) na dohodnuté schůzce Vám bude předložen spis k nahlédnutí, pokud Vám správní orgán odepře právo nahlížet do spisu nebo jeho částí, vydá o tom usnesení, toto usnesení Vám bude oznámeno,
4) s nahlížením do spisu je spojeno právo pořizovat si z něj výpisky a právo na pořízení kopie spisu nebo jeho části,
5) o nahlížení do spisu a případném pořízení kopie spisu či jeho části s Vámi bude sepsán protokol.
B. Jako jiná osoba
1) podejte písemnou žádost o nahlédnutí do spisu na Městský úřad Trutnov. Ze žádosti musí být patrné, kdo ji podává, do jakého spisu a z jakého důvodu chce nahlédnout,
2) pokud správní orgán odepře právo nahlížet do spisu nebo jeho části, vydá o tom usnesení, toto usnesení bude oznámeno žadateli,
3) v případě, že žadateli bude umožněno seznámit se se spisem nebo jeho částí, bude s tím sjednána schůzka,
4) na dohodnuté schůzce bude předložen spis k nahlédnutí,
5) s nahlížením do spisu je spojeno právo pořizovat si z něj výpisky a právo na pořízení kopie spisu nebo jeho části,
6) o nahlížení do spisu a případném pořízení kopie spisu či jeho části s Vámi bude sepsán protokol.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Trutnov
Slovanské nám. 165
541 01 Trutnov
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Budova Městského úřadu Trutnov, Slovanské nám. 165, Trutnov, nebo budova detašovaného pracoviště Městského úřadu Trutnov, Horská 932, Trutnov, týká-li se žádost o nahlédnutí do spisu věci, kterou vede oddělení dopravněsprávních agend odboru správního.
Obraťte se na příslušného úředníka, který vede správní řízení. Pokud není úředník na pracovišti, oslovte vedoucího oddělení, který Vám sdělí, kdo jej zastupuje.
Pracovní doba:
Po a St: 8:00 – 17:00 h
Út a Čt: 8:00 – 15:00 h
Pá: 8:00 – 14:30 h
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel prokáže svou identitu předložením průkazu totožnosti.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Vydání stejnopisu, opisu, kopie, fotokopie, nebo výpisu je zpoplatněno správním poplatkem podle sazebníku, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Poplatek se hradí v hotovosti.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Zvláštní lhůty nejsou stanoveny. O žádosti o nahlédnutí do spisu musí být rozhodnuto bezodkladně, nejpozději však do 30 dnů od podání žádosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Nelze využít.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Pokud Vám je nahlížení do spisu nebo pořizování kopií odepřeno, musí o tom být vydáno usnesení.
Toto upravuje § 38 odst. 5 správního řádu. Usnesení musí obsahovat důvod odepření. Proti usnesení lze podat odvolání, které nemá odkladný účinek.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní sitauce) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor správní
26. Kontaktní osoba
Mgr. Leoš Křemenský
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
13. 02. 2018
28. Popis byl naposledy aktualizován
13. 02. 2018
29. Datum konce platnosti popisu
13. 04. 2020