Zvláštní užívání komunikace
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Zvláštní užívání komunikace
4. Základní informace k životní situaci
Zvláštní užívání komunikací je pojem vyplývající ze zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákona). Tímto pojmem je míněno jakékoliv užívání komunikace než je obecné užívání dle § 19 zákona a je blíže specifikováno v § 25 výše uvedeného zákona. Pro naše potřeby je jím míněno užívání komunikací pro umísťování reklamních zařízení, zařízení staveniště, skládka stavebních hmot nebo paliva, lešení, provádění stavebních prací, zřizování vyhrazeného parkování, zřizování a provoz prodejních stánků a podobných zařízení. Pořádání sportovních, kulturních a podobných akcí, pokud by těmito akcemi mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, výjimečné užití silnice nebo místní komunikace zvláštními druhy vozidel a strojů.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádost podává ten, v jehož zájmu je zvláštní užívání komunikací. Rozhodnutí je vydáváno na zhotovitele akce, případně uživatele, či provozovatele zařízení.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Předchozí souhlas vlastníka pozemní komunikace a může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, souhlas příslušného orgánu Policie ČR.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním žádosti u MěÚ Trutnov, odbor výstavby, oddělení silničního hospodářství a dopravy a to 30 dnů před zahájením zvláštního užívání.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Trutnov, Slovanské náměstí 165, 541 01 Trutnov.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pro vydání rozhodnutí o zvláštním užívání komunikací je nutno doložit přesné určení místa, účelu a doby zvláštního užívání a způsobu jeho realizace (druh stavebních prací, způsob prodeje a v jakém zařízení, rozsah akce apod.). Dále je nutno uvést jméno a příjmení toho, kdo má za průběh zvláštního užívání zodpovídat, jeho rodné č. a adresu, u právnických osob jejich obchodní jméno, sídlo a IČ. Pokud je zvláštním užíváním vyvolána potřeba změnit místní úpravu silničního provozu případně stanovit přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích, je nutno dodat situaci s návrhem dopravního značení.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář lze získat přímo na odboru výstavby, oddělení silničního hospodářství a dopravy (č. dveří 402) nebo jsou k dispozici v elektronické podobě na webových stránkách MěÚ Trutnov.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky se odvíjejí od délky trvání zvláštního užívání komunikací s tím, že při době trvání do 10 dnů včetně je poplatek 100 Kč, nad 10 dnů do 6 měsíců 500 Kč a nad 6 měsíců 1000 Kč. Zaplacení je nutno provést před provedením úkonu buď složenkou, která je vydávána na našem odboru, nebo přímo na pokladně MěÚ Trutnov. Od poplatku je podle zákona 634/2004 Sb., o správních poplatcích položky 36, osvobozeno povolení ke zřízení parkovacího místa pro občany těžce zdravotně postižené - držitele průkazu ZTP nebo ZTP-P.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Podle správního řádu 30 dnů, maximálně 60 dnů u složitých případů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Vlastník dotčené komunikace a Policie ČR, může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost je možné podat též v elektronické podobě podepsanou zaručeným elektronickým podpisem. V případě zaslání žádosti e-mailem, bez elektronického podpisu, je potřeba podání potvrdit do 5 dnů.
28. Popis byl naposledy aktualizován
27. 03. 2013
29. Datum konce platnosti popisu
Na neurčito