Nahlížení do matričních knih a sbírky listin
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Nahlížení do matričních knih a sbírky listin
4. Základní informace k životní situaci
Do matričních knih se zapisuje narození, uzavření manželství a úmrtí, včetně dalších skutečností, jimiž se tyto zápisy mění a doplňují.
Sbírky listin vede matriční úřad pro matriku narození, uzavření manželství a úmrtí, a tvoří ji listiny, které slouží jako podklad pro matriční zápis, jeho změnu či opravu. Sbírky jsou vedeny za každý rok samostatně, poté se odevzdávají příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo krajskému úřadu.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Matriční úřad povolí mahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům,
- pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31.12.1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Do matrik a sbírek listin je možné nahlížet a činit z nich výpisy pouze za přítomnosti matrikáře.
V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení. V případě utajeného osvojení může osvojenec nahlédnout do sbírky listin až po nabytí svéprávnosti.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žadatel navštíví matriční úřad, který vede matriční knihu, případně sbírku listin, do níž chce nahlédnout. V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, případně sbírku listin, do které chce žadatel nahlédnout, potřebné informace poskytne kterýkoli matriční úřad.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Trutnov
Odbor správní
odd. právní, úsek matriky
Slovanské nám. 165
541 16 Trutnov
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel předloží:
- žádost o povolení nahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin
- průkaz totožnosti
- doklady, kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho nebo členů jeho rodiny, případně jeho sourozenců
- doklad, kterým žadatel prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
- plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za nahlédnutí na konkrétní zápis v matriční knize, nahlédnutí do podkladů uložených ve sbírce listin ke konkrétnímu matričnímu zápisu nebo nahlédnutí do druhopisu matriční knihy vedené do 31.12.1958 na konkrétní zápis........50Kč.
Vyhledávání v matričních knihách, sbírkách listin nebo v druhopisech maričních knih vedených do 31.12.1958......200 Kč za každou i započatou hodinu.
Poplatky jsou platné od 21.11.2019.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta není stanovena
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
28. Popis byl naposledy aktualizován
20. 11. 2019
29. Datum konce platnosti popisu
22. 01. 2022