Uzavření manželství v cizině
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Uzavření manželství v cizině
4. Základní informace k životní situaci
Zápis uzavření manželství občana České republiky v cizině provádí a oddací list vydává Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O zápis manželství do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká,
- členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel)a sourozenci na základě předložené plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení jejich společných dětí po uzavření manželství, pokud není uvedena v oddacím listu,
- zplnomocnění zástupci na základě předložené plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení jejich společných dětí po uzavření manželství.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínkou pro zápis do zvláštní matriky Brno je, aby osoba, která uzavřela manželství v cizině, byla státním občanem České republiky.
Ten, kdo je oprávněn v této záležitosti jednat, navštíví kterýkoliv matriční úřad v ČR, nebo zastupitelský úřad ČR v cizině.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žadatel o zápis do zvláštní matriky vyplní příslušný formulář žádosti o zápis do zvláštní matriky a doloží zákonem stanovené doklady. Totožnost žadatele zjistí a ověří matrikář matričního úřadu, příp. příslušný pracovník zastupitelského úřadu ČR v zahraničí.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Trutnov, Odbor správní, odd. právní, úsek matriky, nebo kterýkoliv matriční úřad v ČR, nebo zastupitelský úřad ČR v cizině, případně přímo Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- cizozemský oddací list, případně jeho úředně ověřená fotokopie, přeložená úředním překladatelem do českého jazyka (s výjimkou
- cizozemský oddací list, případně jeho úředně ověřená fotokopie, přeložená úředním překladatelem do českého jazyka (s výjimkou dokladů ve slovenském jazyce),
- jde-li o cizozemský doklad vystavený ve státě, s nímž není uzavřena smlouva o uznávání listin, musí být opatřena vyšším ověřením. Informace o smluvních státech poskytne kterýkoliv matriční úřad v ČR, příp. zastupitelský úřad ČR v cizině,
- doklad o státním občanství ČR (tj. platný občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství ČR, příp. listina o udělení st. občanství ČR),
- rodné listy snoubenců (bezpodmínečně u občana ČR),
- právoplatný rozsudek o rozvodu snoubence, občana ČR, který uzavíral manželství jako rozvedený,
- úmrtní list manžela/manželky snoubence, občana ČR, který uzavíral manželství jako ovdovělý.
- dokladů ve slovenském jazyce),
- jde-li o cizozemský doklad vystavený ve státě, s nímž není uzavřena smlouva o uznávání listin, musí být opatřena vyšším ověřením. Informace o smluvních státech poskytne kterýkoliv matriční úřad v ČR, příp. zastupitelský úřad ČR v cizině,
- doklad o státním občanství ČR (tj. platný občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství ČR, příp. listina o udělení st. občanství ČR),
- rodné listy snoubenců (bezpodmínečně u občana ČR),
- právoplatný rozsudek o rozvodu snoubence, občana ČR, který uzavíral manželství jako rozvedený,
- úmrtní list manžela/manželky snoubence, občana ČR, který uzavíral manželství jako ovdovělý.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o zápis uzavření manželství lze získat na kterémkoliv matričním úřadu ČR, případně na zastupitelském úřadu ČR v cizině, nebo přímo na Úřadu městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Zápis matričním úřadem je sepsán ihned po předložení všech nutných dokladů, po odeslání zápisu zvláštní matrice Brno je vystaven oddací list zpravidla do 30, nejpozději do 60 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Nejsou.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
- výměna občanského průkazu, pokud došlo ke změně příjmení nebo v případě změny os. stavu, zapsaného v OP.
- v případě manžela/manželky, který změnil příjmení, výměna všech dalších dokladů.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
28. Popis byl naposledy aktualizován
12. 11. 2019
29. Datum konce platnosti popisu
01. 01. 2020