Uzavření manželství občanskou nebo církevní formou
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Uzavření manželství občanskou nebo církevní formou
4. Základní informace k životní situaci
Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle muže a ženy (dále jen snoubenci), kteří hodlají vstoupit do manželství, že spolu vstupují do manželství
Uzavřít manželství lze formou občanského nebo církevního sňatku.
Prohlášení o uzavření manželství může být učiněno před kterýmkoliv matričním úřadem nebo před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti.
Prohlášení se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Snoubenci nebo zplnomocněný zástupce jednoho ze snoubenců.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
V případě občanského sňatku vyplní snoubenci dotazník k uzavření manželství a předloží jej osobně spolu s předepsanými doklady matričnímu úřadu (matrika), v jehož správním obvodu chtějí manželství uzavřít.
Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před:
- starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, která je matričním úřadem, nebo
- starostou, místostarostou obce, která není matričním úřadem, je-li alespoň jeden ze snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v jeho správním obvodu.
Církevní sňatek mohou snoubenci uzavřít před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti a to po předložení osvědčení k církevnímu sňatku. Osvědčení vydá na základě žádosti a předepsaných dokladů matriční úřad, v jehož správním obvodu bude církevní sňatek uzavřen. Osvědčení má platnost 6 měsíců od jeho
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Zvolit nejprve termín a místo uzavření manželství.
- občanský sňatek – podání dotazníku k uzavření manželství s předepsanými doklady u příslušného matričního úřadu
- církevní sňatek – podání dotazníku k uzavření manželství s předepsanými doklady matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu bude církevní sňatek uzavřen.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Bude-li manželství uzavřeno ve správním obvodu matričního úřadu Trutnov, bude žádost vyřizována na Městském úřadu Trutnov, Odbor správní, odd.právní, úsek matriky, Slovanské nám.
Pracovní doba:
PO A ST: 8.00 - 17.00 h
ÚT a ČT: 8.00 - 15.00 h
PÁ: 8.00 - 14.30 h
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Bude-li manželství uzavřeno ve správním obvodu matričního úřadu Trutnov, bude žádost vyřizována na výše uvedené adrese Městského úřadu Trutnov, přízemí, dv. č. 163 s matrikářkami:
Jana Straková tel. č. 499 803 209 strakova@trutnov.cz
Karolína Kašparová tel. č. 499 803 210 kasparova@trutnov.cz
Petra Macková tel. č. 499 803 216 mackova@trutnov.cz
Zdeňka Buchtová tel. č. 499 803 211 buchtova@trutnov.cz
Radou města Trutnov je stanoveno, že obřadním dnem je pátek v době od 8.00 do 15.00 hod. vyjma státních svátků a ostatních svátků a 31.12. příslušného roku, v takovém případě je obřadním dnem nejbližší předcházející pracovní den. Hlavními obřadními místnostmi je Stará radnice na Krakonošově náměstí, Koncertní síň Bohuslava Martinů a budova Městského úřadu Trutnov.
Sňatky konané mimo stanovenou dobu a místo lze dohodnout osobně s matrikářkou, povolení podléhá správnímu poplatku.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklady potřebné k uzavření manželství:
- platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
- rodný list, doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem),
- případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství,
- případný úmrtní list manžela/manželky
Výše uvedené doklady (mimo doklady prokazující totožnost) nemusí být předloženy, pokud si skutečnosti v něm uvedené matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, nebo ze základního registru obyvatel, nebo z informačního systému evidence obyvatel.
Snoubenec, který je cizincem, předloží:
- platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství,
- potvrzení o osobním stavu a pobytu,
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství,
- potvrzení vydané policií ČR o oprávněnosti pobytu na území ČR – to neplatí, jde-li o občana Evropské unie. Potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dní.
Předkládané cizozemské doklady musí mít náležitosti veřejné listiny, tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak, a úřední překlad do českého jazyka (netýká se dokladů vydaných ve slovenském jazyce).
K vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku se předkládají stejné doklady jako při uzavření manželství.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Dotazník k uzavření manželství obdrží snoubenci na kterémkoli matričním úřadu – jeho první část vyplňují snoubenci ve spolupráci s matrikářkou, druhou část vyplňuje matrikářka.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatky:
- uzavření manželství mezi snoubenci, kteří mají trvalý pobyt na území ČR: bez poplatku
- uzavření manželství mezi snoubenci, kteří nemají trvalý pobyt na území ČR: 3 000 Kč
- uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž má pouze jeden trvalý pobyt na úz. ČR: 2 000 Kč
- vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovou dobu nebo mimo úředně určenou místnost: 1000 Kč.
Poplatek se platí při podání žádosti o uzavření manželství v hotovosti.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Svědci
- Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Svědek se prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.
Tlumočník
- Pokud snoubenec (popř. snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky, nebo je snoubenec (popř. snoubenci) neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka.
- Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady.
- Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Pokud bude manželství uzavřeno ve stanovené obřadní síni Městského úřadu v Trutnově, mohou si snoubenci ke svému obřadu vybrat hudbu (v nabídce je 33 skladeb – živá hudba - varhany).
Pokud se jedná o obřad mimo obřadní místnost, (na jiném vhodném místě) je třeba, aby snoubenci podepsali smlouvu o poskytnutí pomoci k zajištění obřadu a zaplatili příslušný poplatek (podrobnosti sdělí matrikářka).
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
- zákon č.301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě nevyhovění žádosti o vydání osvědčení k církevnímu sňatku je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní sitauce) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
28. Popis byl naposledy aktualizován
12. 11. 2019
29. Datum konce platnosti popisu
Na neurčito