Domů

Uzavření manželství občanskou nebo církevní formou

Zobrazení: základní, rozšířené, úplné

3. Pojmenování (název) životní situace

Uzavření manželství občanskou nebo církevní formou

4. Základní informace k životní situaci

Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle  muže a ženy (dále jen snoubenci), kteří hodlají vstoupit do manželství, že spolu vstupují do manželství

Uzavřít manželství lze formou občanského nebo církevního sňatku.

Prohlášení o uzavření manželství může být učiněno před kterýmkoliv matričním úřadem nebo před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti.

Prohlášení se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou  svědků.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Snoubenci nebo zplnomocněný zástupce jednoho ze snoubenců.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

V případě občanského sňatku vyplní snoubenci dotazník k uzavření manželství a předloží jej osobně spolu s předepsanými doklady matričnímu úřadu (matrika), v jehož správním obvodu chtějí manželství uzavřít.

Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před:

  • starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, která je matričním úřadem, nebo
  • starostou, místostarostou obce, která není matričním úřadem, je-li alespoň jeden ze snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v jeho správním obvodu.

Církevní  sňatek mohou snoubenci uzavřít před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti a to po předložení osvědčení k církevnímu sňatku. Osvědčení vydá na základě žádosti a předepsaných dokladů matriční úřad, v jehož správním obvodu bude církevní sňatek uzavřen. Osvědčení má platnost 6 měsíců od jeho 

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Zvolit nejprve termín a místo uzavření manželství.

  • občanský sňatek – podání dotazníku k uzavření manželství s předepsanými doklady u příslušného matričního úřadu
  • církevní sňatek – podání  dotazníku k uzavření manželství s předepsanými doklady matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu bude církevní sňatek uzavřen.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Bude-li manželství uzavřeno ve správním obvodu matričního úřadu Trutnov, bude žádost vyřizována na Městském úřadu Trutnov, Odbor správní, odd.právní, úsek matriky, Slovanské nám.

Pracovní doba:
PO A ST:     8.00 - 17.00 h
ÚT a ČT:      8.00 - 15.00 h
PÁ:              8.00 - 14.30 h

 

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Bude-li manželství uzavřeno ve správním obvodu matričního úřadu  Trutnov, bude žádost vyřizována na výše uvedené adrese Městského úřadu Trutnov, přízemí, dv. č. 163 s matrikářkami: 

Jana Straková                 tel. č. 499 803 209      strakova@trutnov.cz
Karolína Kašparová          tel. č. 499 803 210     kasparova@trutnov.cz
Petra Macková                 tel. č. 499 803 216     mackova@trutnov.cz
Zdeňka Buchtová             tel. č. 499 803 211     buchtova@trutnov.cz

Radou města Trutnov je stanoveno, že obřadním dnem je pátek v době od 8.00 do 15.00 hod. vyjma státních svátků a ostatních svátků a 31.12. příslušného roku, v takovém případě je obřadním dnem nejbližší předcházející pracovní den. Hlavními obřadními místnostmi je Stará radnice na Krakonošově náměstí, Koncertní síň Bohuslava Martinů a budova Městského úřadu Trutnov.

 

Sňatky konané mimo stanovenou dobu a místo lze dohodnout osobně s matrikářkou, povolení podléhá správnímu poplatku. 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Doklady potřebné k uzavření manželství:

  • platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
  • rodný list, doklad o státním občanství (lze prokázat    občanským průkazem nebo cestovním dokladem),
  • případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství,
  • případný úmrtní list manžela/manželky

 Výše uvedené doklady (mimo doklady prokazující totožnost) nemusí být předloženy, pokud si skutečnosti v něm uvedené matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, nebo ze základního registru obyvatel, nebo z informačního systému evidence obyvatel.

Snoubenec, který je cizincem, předloží:

  • platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
  • rodný list,
  • doklad o státním občanství,
  • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství,
  • potvrzení o osobním stavu a pobytu,
  • pravomocný rozsudek o rozvodu  předchozího manželství,
  • potvrzení vydané policií ČR o oprávněnosti pobytu na území ČR – to neplatí, jde-li o občana Evropské unie. Potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dní. 

Předkládané cizozemské doklady musí mít náležitosti veřejné listiny, tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak, a úřední překlad do českého jazyka  (netýká se dokladů vydaných ve slovenském jazyce).

K vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku se předkládají stejné doklady jako při uzavření manželství.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Dotazník k uzavření manželství obdrží snoubenci na kterémkoli matričním úřadu – jeho první část vyplňují snoubenci ve spolupráci s matrikářkou, druhou část vyplňuje matrikářka.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatky:

  • uzavření manželství mezi snoubenci, kteří mají trvalý  pobyt na území ČR:   bez poplatku
  • uzavření manželství mezi snoubenci, kteří nemají trvalý pobyt na území ČR:   3 000 Kč
  • uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž má pouze jeden trvalý pobyt na úz. ČR:  2 000 Kč
  • vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovou dobu nebo mimo úředně určenou místnost: 1000 Kč.

 Poplatek se platí při podání žádosti o uzavření manželství v hotovosti.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Svědci

  • Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Svědek se prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.

Tlumočník

  • Pokud snoubenec (popř. snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky, nebo je snoubenec (popř. snoubenci) neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka.
  • Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady.
  • Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Pokud bude manželství uzavřeno ve stanovené obřadní síni Městského úřadu v Trutnově, mohou si snoubenci ke svému obřadu vybrat hudbu (v nabídce je 33 skladeb – živá hudba  - varhany).

 

Pokud se jedná o obřad mimo obřadní místnost, (na jiném vhodném místě) je třeba, aby snoubenci podepsali smlouvu o poskytnutí pomoci k zajištění obřadu a zaplatili příslušný poplatek (podrobnosti sdělí matrikářka).

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
  • zákon č.301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
  • zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších předpisů
  • vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

V případě nevyhovění žádosti o vydání osvědčení k církevnímu sňatku je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní sitauce) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

 www.mvcr.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

28. Popis byl naposledy aktualizován

12. 11. 2019

29. Datum konce platnosti popisu

Na neurčito